Algemene voorwaarden CV ketel op maat

CV ketel op maat is een onderdeel van ‘Van Mierlo Installatietechniek’.

Algemene voorwaarden Voor onderhoud-en serviceabonnementen voor woninginstallaties (Van Mierlo Installatietechniek)

Artikel 1: Toepassing algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen en overeenkomsten betreffende het afsluiten van een serviceabonnement.

Artikel 2: Begripsomschrijvingen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Het bedrijf: Van Mierlo Installatietechniek., gevestigd te Geldrop.
  2. Klant: degene, die een abonnement met het bedrijf heeft afgesloten.
  3. Abonnement: de overeenkomst tussen klant en het bedrijf die het bedrijf verplicht tot het verrichten van onderhoud en het oplossen van storingen volgens de bij het abonnement behorende productomschrijving.
  4. Onderhoud: het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan een toestel en/of randapparatuur overeenkomstig de Onderhoudssystematiek van de fabrikant en volgens de bij het abonnement behorende productomschrijving.
  5. Storing: een gebrek aan het toestel en/of randapparatuur, of een onderdeel daarvan, waardoor adequaat functioneren ervan niet meer mogelijk is.
  6. Service: het geheel aan handelingen, behorende bij het uitvoeren van onderhoud en het verhelpen van storingen.
  7. Materiaalkosten: kosten, die aan een klant in rekening worden gebracht voor materialen, die niet in het abonnement zijn inbegrepen.
  8. Toestel: een apparaat ten behoeve van verwarming, warmwaterbereiding en/of mechanische afzuiging, koeling, etc.
  9. Toestelonderdelen: alle onderdelen die zich binnen de mantel van de toestelbehuizing bevinden.
  10. Randapparatuur: onder randapparatuur worden de volgende apparaten respectievelijk onderdelen, niet tot het toestel behorend, verstaan: het expansievat, het overstortventiel, de vulkraan, de inlaatcombinatie, de radiatorkra(a)n(en), de merk gebonden thermostaat, etc. voor zover van toepassing.

Artikel: 3: Voorwaarden voor het sluiten van een abonnement

  1. Het toestel en/of de randapparatuur respectievelijk de aan het toestel verbonden apparatuur en installatie, inclusief radiatoren en leidingen, van de klant dienen ten tijde van het sluiten van het abonnement in een goede staat van onderhoud te verkeren en goed te functioneren, één en ander ter beoordeling van het bedrijf.
  2. Het toestel en/of de randapparatuur dienen te voldoen aan de Gaskeurvoorschriften en de voorschriften van de fabrikant. Het toestel dient te zijn aangesloten overeenkomstig de voorwaarden Nen 1010 en Nen 1078.
  3. Het toestel en/of de randapparatuur dient asbestvrij te zijn. Indien toch asbest wordt aangetroffen is het bedrijf niet verplicht tot het sluiten van een abonnement over te gaan.
  4. Het bedrijf kan in overleg met de klant het toestel en/of de randapparatuur respectievelijk de aan het toestel verbonden apparatuur en installatie, inclusief radiatoren en leidingen, alvorens het abonnement ingaat, op kosten van de (toekomstige) klant eerst controleren en zo nodig saneren op kosten van de klant.

Artikel 4: Tarieven

  1. Alle door het bedrijf genoemde tarieven zijn, tenzij anders schriftelijk vermeldt, per Jaar inclusief BTW. De tarieven kunnen door het bedrijf worden gewijzigd.
  2. Indien het bedrijf een tariefsverhoging vaststelt welke meer is dan de landelijke index in de branche, de indexering op basis van de Tabel Regelingslonen Bouwnijverheid en Installatiebedrijven van het CB5,zal het bedrijf de verhoging tenminste 30 dagen voor de verhoging aankondigen.
  3. Als aankondiging geldt een kennisgeving, geplaatst in één of meer dag- of weekbladen die in het gebied waarin het bedrijf werkzaam is verspreid worden, dat de tarieven zijn gewijzigd en bij het bedrijf ter inzage liggen en aldaar op aanvraag kosteloos verkrijgbaar zijn.
  4. Indien een klant een tariefsverhoging conform lid 2 van dit artikel niet accepteert, kan hij het abonnement opzeggen mits dit schriftelijk en voor de ingangsdatum van de tariefsverhoging geschiedt.

Artikel 5: Verplichtingen van het bedrijf

  1. Het bedrijf is gehouden de overeengekomen werkzaamheden als een goed vakman uit te voeren. Hij neemt daarbij de op deze werkzaamheden betrekking hebbende voorschriften in acht.
  2. Het bedrijf zal in geval zich gebreken voordoen, deze zo spoedig mogelijk verhelpen. Indien er reparaties nodig zijn buiten de werkingssfeer van het abonnement, zal niet tot uitvoering worden overgegaan tenzij de klant uitdrukkelijk met het uitvoeren van de werkzaamheden heeft ingestemd.
  3. Van de in het kader van het abonnement verrichte werkzaamheden, zal een werkstaat worden opgemaakt, die door de klant voor akkoord moet worden ondertekend.
  4. Werkzaamheden buiten het kader van het abonnement zullen aan de klant in rekening worden gebracht.
  5. Tenzij anders is overeengekomen, zijn van een overeenkomst uitgesloten alle buiten c.q. aan het apparaat verbonden installaties en onderdelen (randapparatuur), zoals leidingen, appendages, thermostaten, overstort, inlaatcombinatie, vul- en aftapkraan, condens afvoer en expansievaten. Voor onderhoud en voor het opheffen van storingen hieraan kan apart opdracht aan opdrachtnemer worden verleend op kosten van opdrachtgever

Artikel 6: Onderhoud

  1. Het abonnement omvat, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, dat onderhoud aan het toestel en/of randapparatuur volgens de onderhoudssystematiek van de fabrikant van het toestel dient te worden uitgevoerd. Van de onderhoudsfrequentie volgens de fabrikant kan door het bedrijf worden afgeweken.
  2. Het onderhoud per toestel geschiedt periodiek op basis van het soort en type toestel, met in acht neming van algemeen in de branche geaccepteerde normen voor het veilig en doelmatig laten functioneren van het toestel
  3. De installateur informeert de opdrachtgever tijdig doch minimaal twee werkdagen van tevoren over dag en tijdstip waarop de werkzaamheden aan de woninginstallatie zullen worden uitgevoerd. In onderling overleg tussen partijen kan hiervan worden afgeweken.
  4. Bericht van verhindering dient uiterlijk 24 uur voor de dag en het tijdstip genoemd in lid 3 plaats te vinden.
  5. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden van de installateur, tenzij anders overeengekomen.
  6. Indien de installateur niemand thuis treft zonder bericht van verhindering te hebben ontvangen, laat hij een schriftelijk bericht achter waarin hij wijst op de consequentie van artikel 8 lid 3.
  7. Een onderhoudsbezoek wordt na een gemaakte afspraak op werkdagen tussen 8.00 uur en 17.00 uur afgelegd, tenzij anders overeengekomen, waarbij, behalve inspectie, zo nodig preventief onderhoud wordt uitgevoerd. De uitvoering van de controlebeurt wordt door middel van een sticker met dagtekening op het apparaat aangegeven.

Artikel 7: Storingen

  1. De installateur voert storingsbeurten uitsluitend uit op verzoek van de opdrachtgever.
  2. Storingen worden verholpen: a. in geval van op werkdagen voor 11.00 uur gemelde storingen; in beginsel dezelfde werkdag. b. in geval van op werkdagen na 11.00 uur gemelde storingen; uiterlijk de volgende werkdag. c. in geval van, ter beoordeling van opdrachtnemer, spoedeisende storingen; zo spoedig mogelijk, en in ieder geval de volgende werkdag, tenzij een spoedeisend karakter ontbreekt.
  3. Apart in rekening worden gebracht (niet in het tarief voor de overeenkomst inbegrepen) het verhelpen van storingen, die aanwezig zijn bij een eerste onderhouds- c.q inspectiebeurt, alsmede het verhelpen van storingen die het gevolg zijn van: a. storing in de toevoer van of een gebrek aan elektriciteit, gas of water, gebruik van onjuiste brandstoffen, het niet schoon zijn van luchttoevoerkanalen, rookgasafvoersystemen of de condens afvoer, kalkaanslag, diffusie of bevriezing. b. aan opdrachtgever toerekenbaar handelen of nalaten c.q. schade aan het apparaat, alsmede oorzaken van buitenaf (zoals vogelnest in de afvoer, regen en blikseminslag) c. het (niet) ontluchten van de huisinstallatie. d. het (niet) bijvullen van de waterinhoud van de huisinstallatie. e. het doven van de waakvlam. f. een defecte of verkeerde instelling van (kamer)thermostaat of andere regelapparatuur. g. gebruik van ongeschikte waterbesparende apparatuur. h. door anderen dan opdrachtnemer aan het apparaat verrichte werkzaamheden, waaronder wijzigingen en uitbreidingen.
  4. Storingen ten gevolge van toevallige of moedwillige beschadiging dan wel onoordeelkundige bediening of ten gevolge van werk dat is uitgevoerd door anderen dan het bedrijf vallen buiten het abonnement.
  5. In geval van onterechte storingsmeldingen kan het bedrijf voorrijkosten in rekening brengen. 6. De storingsbeurt wordt geacht te zijn verricht indien de installateur na een gemaakte afspraak niet in staat wordt gesteld de storingsbeurt uit te voeren. 7. Indien een storingsbeurt niet leidt tot het opheffen van de storing doet de installateur onmiddellijk verslag van zijn bevindingen aan de opdrachtgever. 8. Indien opdrachtgever een storing heeft gemeld, die er niet blijkt te zijn, kan de opdrachtnemer de aan het onnodige bezoek verbonden kosten, zoals voorrijkosten en arbeidsloon, in rekening brengen. 9. Ingeval van een overeenkomst, waarbij vervanging van onderdelen (in het tarief voor de overeenkomst) is inbegrepen, geldt, dat de vervangen defecte onderdelen eigendom worden van opdrachtnemer.

Artikel 8: Verplichtingen van de klant

  1. De klant dient het bedrijf in de gelegenheid te stellen de overeengekomen werkzaamheden te verrichten en dient, op verzoek, aansluitingsmogelijkheden voor de ten behoeve van de te verrichten werkzaamheden benodigde elektra, gas en water ter beschikking te stellen. De klant dient ervoor zorg te dragen dat het toestel en/of de randapparatuur, waaraan gewerkt moet worden, voor de medewerker van het bedrijf goed toegankelijk is.
  2. De klant is verplicht om ervoor zorg te dragen dat het bedrijf, nadat een afspraak is gemaakt ter verhelping van een storing en/of het uitvoeren van onderhoud, ook daadwerkelijk toegang tot het pand waarin het toestel is geplaatst verkrijgt. Indien de klant hiermee in gebreke blijft, is het bedrijf gerechtigd het gebruikelijke voorrijdtarief in rekening te brengen. Vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de klant de service alsnog te laten verrichten.
  3. De werkzaamheden worden geacht te zijn verricht indien de installateur méér dan eenmaal niet in staat is gesteld de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.
  4. Indien de klant het toestel vervangt dient hij dit melden aan het bedrijf. Het lopende abonnement wordt voortgezet.

Artikel 9: betaling en kosten

  1. Indien en voor zover vooruitbetaling is overeengekomen is het abonnementsgeld opeisbaar ofwel op de eerste dag van de contractperiode ofwel op de eerste dag van de maand voorafgaande aan de te verrichten onderhoudswerkzaamheden. Het Bedrijf is bevoegd de facturering uit te besteden aan een derde.
  2. De vergoedingen voor werkzaamheden buiten het kader van het abonnement zullen apart in rekening worden gebracht door middel van een machtiging tot automatische incasso of een aparte nota. Indien de Klant niet instemt met automatische incasso ontvangt de Klant een factuur en worden extra administratiekosten in rekening gebracht.
  3. Indien het abonnement ingaat voor de 16e van de maand gaat de verplichting tot betaling in op de eerste dag van die maand. Indien het abonnement ingaat op de 16e of later van de maand gaat de verplichting tot betaling in op de 1e van de volgende maand.
  4. De betalingstermijn van een nota is 14 dagen, tenzij opdrachtnemer een langere termijn aangeeft.
  5. Bij niet tijdige betaling van de vergoedingen of facturen wordt door het bedrijf een aanmaning verzonden verhoogd met administratiekosten.
  6. Bij niet tijdige betaling van de vergoedingen of facturen acht het bedrijf zich van zijn verplichtingen, voortvloeiende uit het abonnement, ontheven, totdat alsnog wordt betaald.
  7. Kosten welke door het bedrijf worden gemaakt om nog openstaande nota’s te incasseren zijn te allen tijde voor rekening van de klant. Bij niet tijdige betaling worden openstaande nota’s verhoogd met de wettelijke rente.
  8. Het niet-gebruiken van het toestel, alsmede het niet goed functioneren van het toestel levert geen reden voor opheffing dan wel opschorting van de betalingsverplichting. Onder niet-gebruiken wordt mede verstaan het niet kunnen gebruiken van het toestel indien de elektriciteits-,water- en/of gaslevering, om wat voor reden dan ook, is onderbroken.

Artikel 10: Duur en einde van het abonnement

  1. Een abonnement gaat in op het tijdstip dat door bedrijf en klant is overeengekomen en geldt voor een periode van twee jaren. Het abonnement wordt vervolgens stilzwijgend voor onbepaalde tijd voortgezet, tenzij of totdat de klant het abonnement opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal één maand.
  2. Het abonnement kan door de klant slechts tegen het einde van een contractjaar worden opgezegd op voorwaarde dat zulks schriftelijk geschiedt en de klant een opzegtermijn van één maand in acht neemt. Indien aan een van deze voorwaarden niet wordt voldaan zal de opzegging niet geldig zijn.
  3. In geval de klant verhuist vervalt het abonnement automatisch op de dag van verhuizing, mits de verhuizing tijdig en schriftelijk is gemeld aan het bedrijf.
  4. Het bedrijf is ten alle tijde gerechtigd het abonnement tussentijds te beëindigen indien de klant toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen.
  5. De klant is ten alle tijde gerechtigd het abonnement tussentijds te beëindigen indien het bedrijf aantoonbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen.

Artikel 11: Aansprakelijkheid/schade

  1. Het bedrijf is aansprakelijk voor schade, voor zover deze hem kan worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 2.000,- per gebeurtenis.
  2. Het bedrijf is nimmer aansprakelijk voor welke gevolgschade dan ook. Evenmin is het bedrijf aansprakelijk voor schade als gevolg van bevriezing, vervuiling van binnenleidingen, of leiding lekkage, of storingen in het water-, gas- of elektriciteitsnet.
  3. Het bedrijf is niet aansprakelijk voor schade indien de klant het bedrijf niet in de gelegenheid heeft gesteld het reguliere onderhoud uit te voeren.

Artikel 12: Overmacht

Indien één van de partijen ten gevolge van overmacht, zoals bedoeld in het Nieuw Burgerlijk Wetboek, niet in staat is zijn verplichtingen na te komen, neemt hij terstond contact op met de andere partij teneinde te bezien hoe tot een redelijke oplossing gekomen kan worden.

Artikel 13: Slotbepalingen

  1. Op de overeenkomsten tussen het bedrijf en de klant is Nederlands recht van toepassing.
  2. Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als “Algemene voorwaarden serviceabonnementen Van Mierlo Installatietechniek”.
  3. Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Eindhoven en liggen bij het bedrijf ter inzage en zijn aldaar op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn eigendom van Van Mierlo Installatietechniek en mogen niet zonder haar toestemming worden gebruikt, gewijzigd en/of vermenigvuldigd.
  5. Deze algemene voorwaarden kunnen door het bedrijf worden gewijzigd. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande abonnementen.
  6. In geval van wijziging van deze algemene voorwaarden zal het bedrijf zorg dragen voor kennisgeving conform artikel 4 lid 3.